متن مصاحبه جناب آقای منوچهر جعفری زاده رییس هیت مدیره انجمن غرفه سازان با نشریه نمایشگاه شماره ۳۳ دیماه ۱۳۹۷

طرح جامع غرفه سازی پاسخی برای تمام چالش ها

انجمن صنفی کارفرمایی غرفه سازان با تیم مدیریتی هماهنگ و همدل توانسته است گام های موثری را در طول یک سال گذشته در جهت نظام بخشی و سامان دادن به فعالیت های غرفه سازی بردارد. در این گفتگو با منوچهر جعفری زاده رئیس هیت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی غرفه سازان در جریان این اقدمات و فعالیت ها قرار می گیریم.

برای سوال اول بفرمایید انجمن در چه سالی تاسیس شد و از فرایند تاسیس انجمن توضیحاتی بفرمایید.

انجمن غرفه سازان در سال ۱۳۹۳ به همت تعدادی از پیش کسوتان کار غرفه سازی شکل گرفت البته همفکری و تلاش های اولیه و اینکه زیر چتر چه سازمانی باشیم شاید یکی دو سال قبل از سال ۹۳ شروع شد تا ببینیم نقطه آغاز ما کجا باشد. یعنی به این فکر می کردیم اگر ما می خواهیم تشکلی داشته باشیم با توجه به پیش بینی هایی که انجام می شد و ظرفیتی که در صنف وجود داشت ما می توانستیم شاید مسیر تشکیل یک اتحادیه را طی کنیم یا چیزهای دیگر ولی به این نتیجه رسیدیم که در واقع وزارت کارو معاونت کارفرمایی وزارت کار جایی است که به نظر می رسد مطلوب است و می تواند نقطه آغاز باشد.

در سال ۹۳ اساس نامه انجمن بعد از تشکیل هسته اولیه توسط بنده و آقایان عبدالله پور و خطیب شهیدی تنظیم شد و با حضور نماینده وزارت کار انتخابات برگزار شد و چند نفر از دوستان از سال ۹۳ به مدت دو دوره ۲ ساله انجمن را هدایت کردند. در روزهای آغازین، شکل دادن به ساختار این انجمن و نداشتن حتی یک دفتر برای استقرار، به طوری که در دفتر یکی از دوستان هیات مدیره اداره می شد از جمله چالش های ما بود. برای شکل دادن و انسجام انجمن خیلی تلاش شد و خیلی زحمت کشیده شد و این کار چهار سال می توانم بگویم طول کشید. سال ۹۶ انتخابات انجمن برای دوره ۲ ساله سوم برگزار شد ودوستان محبت داشتند و بنده به عنوان رییس هیدت مدیره انتخاب شدم.

لطفا درباره مهمترین فعالیت های انجمن در این دوره توضیحاتی بفرمایید.

آن چیزی که به عنوان بارزترین اتفاق در دوره گذشته می توان از یاد کرد نظام مندسازی غرفه سازی یا گرید بندی بود. در بدو شروع کار این دوره ما دیدیم این گرید بندی دارای اشکالات زیادی است و مکانیسمی است که شرکت های غرفه ساز را به سمت وسوی اشتباهی برده است. آیین نامه نمایشگاه هم که معتقد بودیم ایرادات زیادی دارد و دوستان حتما در دوره گذشته تمام تلاش خود را کرده بودن ولی فکر کردیم با روش دیگری از زاویه دیگری ورود کنیم و در بدو شروع کار به بخش فنی مهندسی شرکت سهامی اعلام کردیم ما یک طرح جامع غرفه سازی داریم که می خواهیم همه این ساختارها از جمله آیین نامه را هم در بر بگیرد.

بخشی از این طرح جامع ایده اپلیکیشن و سامانه جامع غرفه سازی است که امروز تقریبا پنج ماه است که شروع شده و دو ماه است که به صورت الزام از سوی معاونت محترم فنی نمایشگاه به همه مجریان ابلاغ شده که تنها راه برای اخذ مجوز غرفه سازی این سامانه است.
ما می خواستیم بار اداری را از روی دوش همکاران و دوستان غرفه ساز برداریم و واقعا برای تحویل چند مدرک هزینه و زمان و ترافیک و پیک و چند کارمند را درگیر می کرد را به صورت اینترنتی انجام دهیم. ارتباط با دوستان غرفه ساز هم اکنون از طریق اپلیکیشن انجام شود . امروز دوستان غرفه ساز با این اپلیکیشن که از طریق اپلیکیشن بازارو سیب اپ قابل دانلود است همه نوع اطلاعات را در دسترس دارند و می توانند با ما و سایر اعضا در ارتباط باشند. بعد از اپلیکیشن سامانه تکمیل شد که هم اکنون از طریق سامانه هم دوستان غرفه ساز می توانند همه اطلاعات لازم را برای برای گزار کننده نمایشگاه ارسال کنند با ناظر فنی در ارتباط باشند. در طرح جامع غرفه سازی توانستیم اپلیکیشن وسامانه را عملیاتی کنیم که امروز این اتفاق به خوبی انجام شده است واستفاده می شود.

درباره گریدبندی هم باید بگویم که ساختار گریدبندی غرفه سازان ایرادهایی ماهیتی داشت که شاید واقعا لازم بود این دوره طی شود تا متوجه باگ ها و اشکالات آن می شدیم .در مکانیزم گرید بندی و دریافت گواهی نامه فعالیت به موضوعات سرمایه ای بیشتر توجه شده بود و کمتر به سوابق شرکت ها توجه شده بود و سوابق نیز یک تعداد برگ و کاغذی بود که اظهار می شد وامکان راستی آزمایی چندانی وجود نداشت. بعد از حدود یک سال خود شرکت سهامی به این نتیجه رسید که این برگه ها ی اظهار شده باید ممیزی و راستی آزمایی شوند. این تصمیم شرکت سهامی با حضور ما در انجمن غرفه سازان مصادف شد. ما نیز پیشنهاد حضوردر این کمیته راستی آزمایی را به دوستان در شرکت سهامی ارایه کردیم و هم اکنون انجمن غرفه سازان دارای دو کرسی در این کمیته است که هر تصمیمی در ارتباط با تخلفات آیین نامه ها تدوین روش ها مجوزها و بازبینی مدارک انجام می شود اعضای انجمن نیز در این کمیته حضور دارند و حافظ منافع اعضای انجمن هستند. این جا باید از حمایت آقای مهندس میرظفرجویان که واقعا موهبتی برای شرکت سهامی نمایشگاه ها هستند یاد کنم که بسیار باهوش و مدیر هر وقت به ایشان مراجعه کردیم با صرف وقت ودلسوزی موضوعات را بررسی کرده وبه ما کمک کرده اند در تدوین همه این موضوعات یاری گر ما بوده اند.

در ادامه ما پیشنهاد دادیم شیوه نامه نیز نیاز به تغییرات دارد و امروز در شیوه نامه تغییراتی ایجاد شده و تا حد زیادی با نظرات انجمن و با ملاحظاتی که می تواند برای صنف مفید باشد در این شیوه نامه گنجانده شده که انشالله به زودی مصوب و ابلاغ خواهد شد و نقشه راهی برای ادامه کار خواهد بود.

موضوعات مهمی که در این شیوه نامه مورد نظر ما بوده یکی حذف گرید بندی ها به صورت A,BC,D بود وما به دلیل نگاه جامعی که به موضوع داشته دیگر این اتیکت را نخواهیم داشت. چرا که به طور مثال شرکتی که گرید B بود احساس می کرد واقعا چیزی کم دارد و این یک نقیصه است و باید A شود و این عطش ارتقا بی دلیل سازوکار صنف را به هم ریخته بود. ما با سازوکار قبلی به گرید D تکلیف می کردیم تا حداقل قیمت را بدهد، کیفیت را نادیده بگیرد و با این روش راه ورود مصالح و طرح های نوین و آنچه باعث ارتقای پرستیژ غرفه سازی است گرفته می شد. ضمن اینکه شرکت هایی که گرید A داشتند کارکرد تبلیغاتی برای آنها ایجاد می شد و اگر اطلاعات اولیه برای تشخیص درست نبوده باشد ما ناخودآگاه وارد قانون گذاری و اعطای امتیاز اشتباه شده ایم.

ما اعتراض های بسیار زیادی هم از سوی خود غرفه سازان نسبت به این موضوع داشتیم چرا که شرکت های غرفه ساز از نزدیک هم دیگر را می شناسند و از امکانات هم مطلع هستند.

آنچه که امروز به همه داده خواهد شد یک مجوز غرفه سازی است بدون ذکر گرید و ذکر ظرفیت در گواهی نامه و این ظرفیت و متراژ تنها در سامانه و هنگام اخذ مجوز توسط غرفه سازان اعمال می شود. قبلا برای پایش متراژ مجاز غرفه سازی هیچ مرجع مشخصی وجود نداشت ولی در این سامانه این اتفاق پایش می شود و به محض رسیدن به سقف مجاز سامانه به طور خود کار مجوز نمی دهد. البته دید ما در تدوین سقف متراژ مجاز حمایت از شرکت هایی بود که ظرفیت های کوچک تری دارند و متراژمجاز غرفه سازی برای شرکتی که طبق معیار قبلی گرید A بود تا حدود ۵۰ درصد تعدیل شد. و در واقع طبق بررسی ها دیدیم که این عددها درست است و کسی با این متراژ ها به مشکل نمی خورد ولی آن عطش A شدن را از بین می رود.

وقتی کارمند یک شرکت تماس می گیرد و برای یک غرفه کوچک ۲۴ متری می گوید مدیر من تاکید کرده فقط با غرفه ساز گرید A قراردادببندم این شرایط تمام معادلات و موازنه های بازار را به هم می ریخت.

لطفا از دیگر موارد و موضوعات این شیوه نامه بفرمایید.

در این شیوه نامه به آموزش توجه ویژه تری شده و مقرر شده افرادی که مایل به فعالیت در نمایشگاه هستند باید در آزمون ورودی شرکت کنند و موضوعاتی از جمله هوش و استعداد عمومی، آشنایی فنی، دانش ایستایی، آشنایی با قوانین و مقررات در این آزمون ارزیابی می شود. در حالی که در گذشته واقعا این طور نبود و هر کسی با ارائه یکی سری مستندات و مدارک که صحت و سقم آنها مشخص هم نبود به راحتی می توانست وارد حوزه غرفه سازی شود.

در این شیوه نامه مواردی مانند تعداد نفرات، متراژ کارگاه و موضوعاتی از این دست برای اعطای حداکثر متراژ مجاز غرفه سازی به هر غرفه ساز بسیار تعدیل و منطقی شده به این معنی که اگر شرکت ها در صورت داشتن پروژه های متعدد می توانند از ظرفیت و نیروهای دیگر غرفه سازان استفاده کنند و بتوانند در شرایط اقتصادی و رکود فعلی سازمان خود را حفظ کنند.

همچنین در شیوه نامه جدید فعالیت در نمایشگاه منوط به عضویت در انجمن است چراکه به نظر می رسد برای داشتن اطلاعات جامعی از فعالان این صنعت چاره ای به جزعضویت در انجمن وجود ندارد.

یکی دیگر از موضوعات مهمی که در گذشته مغفول مانده بود بحث تردد غرفه سازان به نمایشگاه بود. محل کارما نمایشگاه است و باید بتوانیم به راحتی به محل کار خود تردد کنیم و خوشبختانه با همکاری دوستان در شرکت سهامی با صدور کارت توسط انجمن برای غرفه سازان و مهر حراست نمایشگاه، اعضای انجمن برای ورود به رینگ کناری نمایشگاه که تقریبا عمده سالن ها را در بر می گیرد مشکلی ندارند و می توانند با خودرو در محل کار خود حاضر شوند.

از دیگر اتفاقات مثبت توسعه ساختار اداری انجمن است. داشتن یک دفتر مشترک با انجمن برگزار کنندگان در طبقه فوقانی سالن ۳۷ یک اتفاق بسیار مثبت بود بود چرا که ما باید در نمایشگاه می بودیم . گاهی اعضا کاری دارند و گاهی لازم می شود ما به صورت اضطراری در پروژه ای حاضر شویم و این استقرار در نمایشگاه این امکان را فراهم می کند.

مطلب دیگری که در شیوه نامه جدید پیش بینی شده بحث تخلفات غرفه سازی است. در گذشته غرفه سازان گله مند بودند گاهی تخلفاتی برای آنان ثبت می شود که از صحت و سقم آن اطمینان ندارند. در شیوه نامه جدید پیش بینی شده به محض ثبت جریمه برای یک غرفه ساز نماینده انجمن در محل حضور پیدا می کند و همه اینها یک بار در کمیته بازبینی و راستی آزمایی که کمیته تخلفات نیز هست مجددا بررسی شده و بعد ابلاغ می شود. وقتی جریمه ها از این سه فیلتر رد می شوند حداقل این است که مستند آنها وجود دارد و اگر شرایط حمایت از غرفه ساز موجود باشد این حمایت انجام می شود. در صورت تصویب جریمه به غرفه ساز ابلاغ می شود و اگر غرفه ساز مجدد اعتراض داشته باشد باشد می تواند شخصا پیگیری کند ولی ما قبل از این اتفاق حداکثر تلاش را برای رفع و یا تخفیف جریمه در صورت امکان به کار می بریم.

نکته ای که لازم می دانم این جا ذکر کنم این است که خوشبختانه تیمی که در هیئت مدیره در دوره جدید مستقر شد همدل و همسو بوده اند و این عزم مشترک برای حل مشکلات در همه اعضا وجود داشته و همچنین داشتن یک مدیر اجرایی خوب اقای حسام گودرزی و پیگیری های ایشان و روابط خوب و دید بلند مدت ایشان انصافا ما را حتی در انجمن های دیگر متمایز می کند.

یکی از تصمیات بسیار خوب که نشان از توجه و نکته سنجی صنف غرفه سازی است حضور یکی از اعضای هیدت مدیره قبلی در هیئت مدیره جدید بود. به نظر من این نشان از بلوغ صنفی است که رشته انتقال تجربه ی مدیریت قبلی با مدیریت جدید را ازهم جدا نمی کند تا از فرصت سوزی جلوگیری شود. خوشبختانه آقای مهندس جهان پناه که از پیشکسوتان و شرکت های به نام غرفه سازی هستند به عنوان نایب رییس در این دوره حضور دارند و عامل انتقال تجربه دوره های قبل به دوره جدید بودند. امیدوار هستیم که روال به همین شکل ادامه پیدا کند و ما در واقع در مسیر پختگی حرکت کردیم. با تجربیات آقای جهان پناه و سایر دوستان به این فکر افتادیم که طرح جامعی آماده کنیم و این طرح جامع همه موضوعات را در بربگیرد تا همه چیز از لحظه شروع ورود یک نفر به این صنف تا انتها همه موارد را در نظر بگیریم. ابتدا یک طرح اولیه به مهندس میر ظفرجویان ارائه شد و با موافقت ایشان و با ساعت ها کار کارشناسی به این طرح جامع رسیدیم.

یکی دیگر از دست آوردها ما پوشش بیمه تکمیلی برای اعضا بود و خوشبختانه توانستیم اعضا را تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دهیم. این کار هم اهمیت داشت چرا که به دلیل شتاب و استرسی که در کار ما وجود دارد ممکن است اتفاقاتی رخ دهد و هزینه هایی تحمیل شود.

همچنین وبسایت انجمن بروز نبود و گاهی تا ۶ ماه مطلب بروز نداشت ولی هم اکنون به لحظه بروز می شود و جای خوشبختی بسیار است که برای اجرای سامانه و اپلیکیشن از متخصص هایی کمک گرفتیم از اتفاق غرفه ساز هستند. آقای مهندس طریقی و آقای گودرزی در این موارد یاری گر ما بودند و برای انجام این کار به بیرون از صنف وابسته نبودیم واینها همه ظرفیت های پنهان درصنف ما است.

در بحث اطلاع رسانی هم کارهایی را انجام داده ایم و خبرنامه های الکترونیک را آماده کرده ایم که از طریق آنها فعالیت انجمن به اطلاع اعضا خواهد رسید.

از مهم ترین چالش هایی که غرفه سازان با آنها مواجه هستند بفرمایید.

ساعت ها در کارغرفه سازی بسیار اهمیت دارد. در سایت های نمایشگاهی دنیا زمان ساخت زیر چهار یا پنج روز نیست ولی متاسفانه به دلیل محدودیت فضای نمایشگاهی مطلوب و محدودیت زمانی ما، گاها زمان ساخت کمتر از چهار روز و سه روز می شود و این یعنی فشار مضاعف، هزینه مضاعف و حوادث مضاعف. در حالی که اینها از ماه ها قبل قابل پیش بینی و برنامه ریزی است. به عنوان مثال به دلیل اتفاقاتی که در نمایشگاه ایران پلاست اخیر رخ داد غرفه سازان تنها دو روز برای ساخت زمان داشتند و شرایط بسیار سختی را داشتند. خوشبختانه در نشستی که با مدیران نمایشگاهی کشور داشتیم از پیشنهاد حضور ما در کمیته تدوین تقویم نمایشگاهی موافقت شد تا بتوانیم موضوعات را قبل از ورود به حیطه عملیاتی بررسی کنیم.

یکی دیگر از فعالیت های ما که چند ماه بر روی آن کار شد پیگیری و تاسیس و ثبت قانونی تعاونی صنفی بود. حجم زیادی از مواد و متریال در صنف ما استفاده می شود واین متریال ها در زمان مناسب باید به دست غرفه ساز برسد.

ساعت ها در کار غرفه سازی بسیار اهمیت دارد و تامین مواد در سریع ترین زمان ممکن بسیار ضروری است. باید بگویم که در شرایط اخیری که به وجود آمد و بسیاری از متریال ها نایاب شد دوستان غرفه ساز به هر سختی و مشقتی که شده مواد اولیه را تامین کردند از سود خود گذشتند و کار را تحویل دادند. ما فکر کردیم از ظرفیت گروهی و سرمایه های کوچک شرکت ها استفاده کرده و یک دپویی برای چنین شرایطی داشته باشیم و بتوانیم در شرایط تورمی تسهیلاتی را به واسطه این تعاونی ایجاد کنیم. سایت شرکت تعاونی هم اکنون فعال شده و هر عضو یک سهم را می تواند خریداری کند و علاوه بر خرید سهام امکان سرمایه گذاری از درون انجمن و بیرون از انجمن وجود دارد.

یکی دیگر از برنامه هایی که اگر انشاالله فرصتی باشد برگزاری نمایشگاه ها در غالب این شرکت تعاونی است. ما امیدواریم تعاونی انجمن غرفه سازان در برگزاری بخشی از نمایشگاه هایی که امروز توسط اتحادیه ها برگزار می شود و یا به طور کامل در اختیار بخش خصوصی نیستند نقش آفرین باشد و نشان دهند که غرفه سازان وقتی نمایشگاهی را برگزار کنند می توانند استاندارد های غرفه سازی را جابجا کنند.

درباره نرخ و قیمت گذاری غرفه سازی آیا انجمن ورود کرده است؟

درواقع اتحادیه ها به بحث نرخ و قیمت گذاری وارد می شوند و انجمن ها بیشترموضوعات صنفی و ارتباط با دستگاه های تصمیم گیر را پیگیری می کنند. ولی به دلیل احساس نیاز برای واقعی کردن هزینه ها نرخ نامه ای منتشر کردیم و از همه دوستان در شبکه های اجتماعی درخواست کردیم این نرخ نامه را منتشر کنند و به گوش همه فعالین در صنف غرفه سازی برسانند. قیمت گذاری متاثر موضوعات بسیاری است. ما کار کارشناسی انجام دادیم البته این کار از دوره پیش شروع شده بود و ما آن را تکمیل کرده و حدود ۲ ماه پیش منتشر کردیم و البته به نظر می رسد با توجه به شرایط جدید باید مجدد بازنگری شود. در نتیجه این کار و طبق گزارش هایی که از بازار کار داریم هزینه ها ۳۰ تا ۴۰ درصد بهینه شده اند. هرچند که دوستان غرفه ساز در شرایط سخت فعلی به روش های مختلف از جمله استفاده از مواد بازیافتی تلاش کرده اند تا نرخ های پایین تری را به مشتریان بدهند تا بتوانند هم سهم بازار خود را حفظ کنند و در بازار بمانند.

و سخن پایانی

ببینید فاصله ما با آنچه امروزه در دنیا انجام می شود واقعا زیاد است. من در روز جهانی نمایشگاه ها هم اعلام کردم عددی که از تقسیم کل متراژ غرفه سازی به تعداد غرفه سازهایی که نه الزاما عضو انجمن باشند ۱۲۰ متر است و این عدد به عنوان سهم هر غرفه ساز بسیار کوچک است. از طرفی نمایشگاه جایی است که رودخانه به دریا وصل می شود که گاهی گل آلود است گاهی موج آب به سمت رودخانه بر می گردد و آب شفاف نیست. ما غرفه سازان در چنین شرایط نا هموار و غیر شفاف بلاتکلیف هستیم. اگر شرایط ارتباطی و اقتصادی کشور بهتر شود در وهله اول نمایشگاه ها شکوفا خواهد شد و آن روز شرایط ما هم طبیعتا بهتر و بهتر خواهد شد. ما برنامه های برون مرزی نیز داریم که در صورت بهتر شدن شرایط امکان پذیر خواهد بود.

برچسب ها